Effectstudie the daily mile: positief resultaat op uithoudingsvermogen van kinderen

The Daily Mile is een beweeginitiatief voor basisscholen (groep 3 t/m 8). Een klas rent op minimaal drie schooldagen per week gedurende vijftien minuten. JOGG, initiatiefnemer van The Daily Mile, wil daarmee het uithoudingsvermogen van kinderen verbeteren. Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat een groep kinderen (groep 5-8) die twaalf weken lang drie of vier keer per week The Daily Mile liepen, hun uithoudingsvermogen verbeterden. Bij een groep kinderen die The Daily Mile niet uitvoerden, bleef het uithoudingsvermogen gelijk.

Deze effectstudie heeft het Mulier Instituut in opdracht van JOGG in 2019 (februari-juni) uitgevoerd. In totaal deden 659 kinderen van negen verschillende basisscholen mee. Voor en na de interventie werd bij alle leerlingen een piepjestest afgenomen om het uithoudingsvermogen te meten. Daarnaast vulden leerkrachten en kinderen bij beide metingen een vragenlijst in over sport, bewegen en The Daily Mile.

Andere belangrijke bevindingen:

  • Leerkrachten van drie van de vijf scholen die The Daily Mile uitvoerden werden door JOGG extra begeleid bij de implementatie van The Daily Mile. Deze extra begeleiding bleek geen meerwaarde te hebben voor de implementatie van The Daily Mile en bleek niet van invloed te zijn op de resultaten op het uithoudingsvermogen van de kinderen. Zowel in de groep scholen met als zonder begeleiding verbeterde het uithoudingsvermogen van de kinderen.
  • Op de vraag hoe zwaar kinderen het uitvoeren van The Daily Mile vonden, bleek dat The Daily Mile na twaalf weken als minder zwaar werd ervaren dan bij de start.
  • Alle zes leerkrachten hebben ervaren dat The Daily Mile de leerlingen helpt om hun energie kwijt te kunnen. Ook ervoer de meerderheid van de leerkrachten dat leerlingen The Daily Mile leuk vonden.
  • Voorbeelden van tips om de motivatie bij uitvoering van The Daily Mile hoog te houden zijn volgens leerkrachten: zelf meedoen, leerlingen aanmoedigen en verschillende routes verzinnen. Leerlingen vinden het toevoegen van oefeningen of een spelletje belangrijk.

De resultaten van het onderzoek zijn in twee publicaties beschreven:

  • Lees hier de resultaten van de effectstudie in een Engelstalig wetenschappelijk artikel, gepubliceerd in het tijdschrift ‘International Journal of Environmental Research and Public Health’.
  • Lees hier de resultaten in een Nederlandstalige rapportage, inclusief de procesevaluatie.

Neem voor meer informatie contact op met Amika Singh.

Afzender: Mulier Instituut
Dit nieuwsbericht is toegevoegd op 9 april 2020