Hoe maken we buitenspelen leuk en aantrekkelijk?

Wat kun jij als professional doen om kinderen van vier tot twaalf jaar meer buiten te laten spelen? In dit artikel kijken we terug op het webinar Buitenspelen dat Kenniscentrum Sport & Bewegen organiseerde samen met het Mulier Instituut, het Ministerie van VWS, VSG en NOC*NSF. Daarnaast krijg je nuttige tips, praktische instrumenten en tools die je als praktijkprofessional kunt inzetten.

“Vroeger speelden we veel meer buiten!” horen kinderen hun ouders en grootouders zeggen. “We speelden verstoppertje, gingen knikkeren, stoepranden of hutten bouwen.” Hoewel sommige kinderen best geloven dat vroeger alles anders was, hebben hun ouders en grootouders wel een punt. Buitenspelen en bewegen is steeds minder vanzelfsprekend in het dagelijks leven van kinderen. Het coronavirus maakte het er niet beter op. Kinderen die al weinig buiten speelden, gaan nu nóg minder naar buiten. Een verontrustende ontwikkeling, want de motorische ontwikkeling van kinderen heeft er onder te lijden. Tijd voor actie dus!

Manifest ‘Laat kinderen buitenspelen!’

Tijd voor actie: dat is ook de boodschap van het manifest van de SP en Jantje Beton van november 2020. Meer kinderen verdienen volgens hen de kansen die horen bij buitenspelen, zoals een betere gezondheid, zelfontwikkeling en sociaal contact. In het manifest staan daarom voorstellen om meer kinderen te laten buitenspelen. Deze voorstellen gaan onder meer over de buitenspeelruimte, onderwijs, buitenspeelbeleid, adviezen voor gemeenten, het betrekken van de kinderen zelf en het bewustmaken van ouders.
Lees het manifest over buitenspelen van SP en Jantje Beton.

Buitenspelen nader onderzocht

Het Mulier Instituut deed onderzoek in het kader van het Nationaal Sportakkoord, dat voldoende bewegen en goede beweegvaardigheid bij de jeugd wil bevorderen. Deze verkenning biedt een overzicht van wat bekend is over buitenspelen door kinderen in Nederland (0-12 jaar) en het daarop gerichte beleid.

Tijdens het webinar deelden we werden enkele belangrijke resultaten uit beschikbaar onderzoek gedeeld:

  • Als kinderen buiten spelen doen ze dat vaak in de directe omgeving van hun huis: in de tuin of op straat. Jonge kinderen blijven vaak nog dichter bij huis, terwijl oudere kinderen ook vaak bij vriendjes spelen.
  • Volgens de ouders zijn de belangrijkste belemmeringen voor buitenspelen: te veel verkeer, te weinig speelplekken en te weinig vriendjes in de buurt.

In Nederland nemen vooral de gemeenten en enkele landelijke stichtingen het voortouw bij de ontwikkeling van lokaal speelruimtebeleid. Het zou mooi zijn als de buurtsportcoach ook meer kinderen in de wijk kan stimuleren om buiten te spelen en het belang hiervan onder de aandacht kan brengen bij de ouders.

Ben je benieuwd naar meer onderzoeksresultaten? Kenniscentrum Sport & Bewegen heeft enkele onderzoeken voor je geselecteerd. Lees dan het volledige onderzoeksrapport ‘Beweeggedrag van kinderen in tijden van corona’, Buitenspelen 2020: een verkenning van het beleid in Nederland en Europa of bekijk de factsheet over buitenspelen in tijden van corona.

Buitenspelen versterkt de ontwikkeling van kinderen

Wim van Gelder is docent Motorische Remedial Teaching aan de Hogeschool InHolland en gaf een presentatie tijdens het webinar. Hij legt uit dat laptops, tablets en mobiele telefoons de grootste boosdoeners zijn. “Het is voor ouders moeilijk om kinderen te weren van de verleiding van alle spelletjes en mogelijkheden die je op de schermen hebt.” Kinderen zelf zeggen speeltuinen kinderachtig of saai te vinden.

Dat buitenspelen de motorische vaardigheden van kinderen verbetert, staat vast. Maar daarmee doe je het buitenspelen eigenlijk tekort. Wim van Gelder is ervan overtuigd dat buitenspelen veel meer voordelen heeft. Zo ontwikkelen kinderen bijvoorbeeld ook hun zelfvertrouwen, geheugen en concentratie volgens van Gelder: “In feite halen we een stukje ontwikkelingskracht uit kinderen als ze niet naar buiten gaan. Daarom is buitenspelen belangrijk in het leven van een kind.” Ook hersenwetenschapper Erik Scherder bevestigt dit: “Het kinderbrein heeft uitdaging nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Daar worden kinderen niet alleen slimmer van, ze ontwikkelen belangrijke vaardigheden waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.”

Meer achtergronden en weten welke vier vuistregels voor het simuleren van buitenspelen er zijn en welke inspirerende tools en voorbeelden het buitenspelen weer leuk en aantrekkelijk maken? Lees dan het volledige artikel hier.

Afzender: Kenniscentrum Sport en Bewegen
Dit nieuwsbericht is toegevoegd op 1 februari 2021