Wat levert sport en bewegen op? Sport en bewegen heeft overduidelijk maatschappelijke waarde. Dit bleek al uit een onderzoek van Ecorys uit 2017. Hier werd de sociaaleconomische waarde van een persoon die voldoende sport en beweegt in euro’s omgezet. Om meer inzicht te krijgen in het maatschappelijk rendement hebben Rebel en het Mulier Instituut in 2019 de kosten van sport en bewegen naast de opbrengsten gezet. Dit noemen we de Social Return On Investment (SROI) van sporten en bewegen. Uit dit onderzoek bleek dat de opbrengsten van sporten en bewegen 2,51 keer zo hoog waren dan de kosten. En dat investeren in sport en bewegen dus loont. Lees meer >
Bijna acht op de tien buurtsportcoaches vinden het volgen van bijscholing erg belangrijk. Wel verschilt de manier waarop buurtsportcoaches bijscholing willen ontvangen per situatie, bijscholing en buurtsportcoach. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder buurtsportcoaches en hun werkgevers. Lees meer >
Vooruitlopend op de evaluatie van de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC) hebben we onderzoek gedaan onder gemeenten. Hoe zetten zij de cultuurcoaches in? Welke kansen en uitdagingen zien zij? Welke wensen hebben ze voor de toekomst? De onderzoeksresultaten én aanbevelingen voor het vervolg van de regeling lees je in ‘Cultuurcoaches onder de loep’. Lees meer >
Als buurtsportcoach kun je sport en bewegen goed inzetten als middel voor mensen met (een risico op) een of meerdere chronische aandoeningen. Voor deze groep mensen, die weinig ervaring heeft met sporten en bewegen, is het lastig om meer te gaan bewegen. Zij kunnen ondersteuning hierbij goed gebruiken. Een intensievere samenwerking tussen sport en zorg is daarom belangrijk. Hier kun je als buurtsportcoach een belangrijke rol in spelen, maar hoe doe je dat? Lees meer >
Als gemeente doe je van alles om de fysieke en sociale effecten van bewegen te benutten. Denk aan het structureel inzetten van buurtsportcoaches, of aan gerichte interventies voor een specifiek doel. Als je de impact van al deze inzet wilt kennen en kunnen bijsturen, is het belangrijk om te monitoren en evalueren. In dit artikel lees je welk instrument je wanneer gebruikt. Lees meer >
Rekenen is volgens vrijwel alle docenten het meest geschikte vak voor bewegend leren. Ook vinden vier op de vijf docenten spelling en taal geschikte vakken om bewegend leren toe te passen. Dat blijkt uit vragenlijstonderzoek van het Mulier Instituut onder voornamelijk groepsdocenten. Lees meer >
Buurtsportcoaches voeren steeds vaker taken uit op basisscholen: van zelfstandig gymles geven tot leerlingen of ouders doorverwijzen naar sportmogelijkheden in de gemeente. Maar vooral worden ze ingezet voor het buitenschoolse beweeg- en sportaanbod. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder buurtsportcoaches en gemeenteambtenaren. Lees meer >
Kunst en cultuur zijn onmisbare bouwstenen voor een stevige sociale basis. Het levert gemeenten veel voordelen op wanneer ze op de juiste manier ingezet worden. In het whitepaper ‘Zo zet je als gemeente cultuurbeoefening in en dit levert het op’ reiken we je praktische oplossingen aan om vandaag nog mee aan de slag te gaan. Lees meer >
Onderzoek heeft uitgewezen, dat buurtsportcoaches ‘nou wel eens willen weten hoe die gemeente werkt’ waarvoor ze al tijden actief zijn. Gemeenten merken ook, dat de kennis daarover soms ontbreekt bij buurtsportcoaches. Of dat ze in ieder geval niet altijd goed zicht hebben op de kansen die binnen gemeenten aanwezig zijn om sport en bewegen en daarmee hun eigen werk verder uit te bouwen. Omdat ook sportopleidingen daar weinig aandacht aan besteden, hebben we dit vanuit de werkgroep Aanbod in het programma LAB (Landelijke Academie Buurtsportcoaches) opgepakt. Lees meer >
Een gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) is een aanpak naar een gezonde leefstijl die zich richt op een combinatie van gezonder eten, meer bewegen en gedragsverandering. Het doel is om volwassenen met obesitas of overgewicht en andere risicofactoren te begeleiden naar een duurzaam gezondere leefstijl. Lees meer >